.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
دفاع تمام قد ناظر دولتی از اختلاس گر

نمایندگان مجلس الفبا را هم بلد نیستند. نمی‌دانند روی چه چیزی دست گذاشته‌اند. متاسفانه هر كسی برای اینكه خود را نشان دهد وارد موضوعاتی می‌شود كه اندازه پشیزی هم سوادش را ندارد. این اختلاس این بوده كه بنده از شما قرض گرفتم، سر رسید آن كه رسیده از جای دیگری قرض كرده و به شما پرداخت كرده‌ام و این اقدام زنجیره وار چندین بار تكرار شده؛ بنابراین دیسكانت این وسط نقشی نداشته است. این اقدامی هم كه اخیرا به عنوان اختلاس رخ داده است قانونی است! یك كلام. یعنی اگر بحث اختلاس اخیر قانونی بررسی شود هیچ تخلفی صورت نگرفته است. این فرد حقه‌زده، زرنگی كرده و از اشكالات سیستم بانكی سوءاستفاده كرده است. اما اگر قانونی پیش بروید ایشان هنوز بدهكاری ندارد!

رییس شورای رقابت دولت با دفاع از عامل اختلاس ۳هزار میلیاردی وی را گناهكار ندانسته و در عوض با تندی به نمایندگان مجلس بدلیل پیگیری اختلاس آنان را مورد حمله قرار داد، این در حالی است كه بنابر مدارك ومستندات كمترین تخلف عامل اختلاس دریافت ال سی جعلی یعنی ال سی فاقد پشتوانه بوده است.


به نوشته اعتماد جمشید پژویان گفته است:نمایندگان مجلس الفبا را هم بلد نیستند. نمی‌دانند روی چه چیزی دست گذاشته‌اند. متاسفانه هر كسی برای اینكه خود را نشان دهد وارد موضوعاتی می‌شود كه اندازه پشیزی هم سوادش را ندارد. این اختلاس این بوده كه بنده از شما قرض گرفتم، سر رسید آن كه رسیده از جای دیگری قرض كرده و به شما پرداخت كرده‌ام و این اقدام زنجیره?وار چندین بار تكرار شده؛ بنابراین دیسكانت این وسط نقشی نداشته است. این اقدامی هم كه اخیرا به عنوان اختلاس رخ داده است قانونی است! یك كلام. یعنی اگر بحث اختلاس اخیر قانونی بررسی شود هیچ تخلفی صورت نگرفته است. این فرد حقه‌زده، زرنگی كرده و از اشكالات سیستم بانكی سوءاستفاده كرده است. اما اگر قانونی پیش بروید ایشان هنوز بدهكاری ندارد! بله... ۳ هزار میلیارد هم نیست و رقمی كمتر از حتی ۱۷۰۰ میلیارد تومان است، اما به هر حال رقم درشتی است كه این فرد توانسته از روش‌های مختلف از جمله گشایش LC به دست آورد.
*اینها مساله‌یی نیست! پول آفرینی بانك‌ها همین است. بانك‌ها پول آفرینی می‌كنند. یعنی میزان اعتباراتی كه می‌دهند چند برابر سرمایه اولیه و اعتبارات‌شان است. این یك قانون بانكی است و در همه جای دنیا هم انجام می‌گیرد.

به گزارش جهان بخش هائی از این گفت وگو بدین شرح است:

یعنی شما می‌فرمایید یك چنین اقداماتی در سیستم بانكی كشور ایجاد اختلال نمی‌كند؟

نه! مشكلی پیش نمی‌آید. حتی اختلاس اخیر هم به این موضوع ربط ندارد. اخلالی كه از این اقدام بانك ممكن است پیش بیاید ورشكستگی بانك است، یعنی اگر بانكی بیش از ذخیره قانونی خود نزد بانك مركزی و نسبتی كه تعیین شده اقدام به تسهیلات?دهی كند ممكن است دچار ورشكستگی شود. حال نظارت شورای پول و اعتبار و بانك مركزی هم در همه جای دنیا همین است كه از این اتفاق و ورشكستگی بانك‌ها جلوگیری كنند. این یك موضوعی است كه اصلا به شورای رقابت هم ربط ندارد.

می‌خواهیم بدانیم كه اقدام اخیر بانك‌ها در فضای رقابتی توجیه داشته؟ به نظر نمی آید ارتباطی به دانستن اقتصاد یا ندانستن اقتصاد داشته باشد؟

بنده می‌گویم اگر بانكی حتی ۱۰ برابر سپرده‌اش وام و اعتبار می‌دهد كار بانكداری است و این موضوع هم به بانك مركزی ارتباط دارد و ربطی هم به فضای رقابتی ندارد. تمام شد و رفت! یعنی به ما مربوط نیست!! غیر از اینكه تعیین آن نرخ اعتباردهی بر اساس نظریه‌های اقتصادی است كه تعیین می‌كند اعتبارات چند برابر سرمایه اولیه و سپرده‌های یك بانك باشد.

آقای دكتر پژویان، شما می‌گویید این اقدام تخلف نبوده است! درست. اما آیا درباره بانك‌های دولتی هم این موضوع صدق می‌كند؟ و آیا تخلف نیست و ایجاد اخلال در سیستم بانكی نمی‌كند؟

خیر! هیچ اخلالی هم ایجاد نكرده است. شما چرا این را می‌گویید؟! دیسكانت كردن یعنی بانك اوراق بهاداری را كه قرار است به فرض سه ماه دیگر نقد شود، دریافت می‌كند و در مقابل كسر درصدی؛ پول نقد می‌دهد. ولی این عملیات عمدتا بین بانك‌ها با بانك مركزی صورت می‌گیرد نه بین مردم با بانك! خوب دقت كنید، بانك‌ها در زمانی كه نیاز پیدا كنند نزد بانك مركزی رفته و درخواست می‌كنند كه به جای اوراق بهادار پول نقد دریافت كنند یعنی همان دیسكانت! بنابراین این تخلف نیست و مشكلی هم به وجود نمی‌آورد. اختلاس هم این نیست و همه اشتباه كردند.

آقای پژویان این بحث در مجلس نیز درباره اختلاس مطرح است؟

نمایندگان مجلس الفبا را هم بلد نیستند. نمی‌دانند روی چه چیزی دست گذاشته‌اند. متاسفانه هر كسی برای اینكه خود را نشان دهد وارد موضوعاتی می‌شود كه اندازه پشیزی هم سوادش را ندارد. این اختلاس این بوده كه بنده از شما قرض گرفتم، سر رسید آن كه رسیده از جای دیگری قرض كرده و به شما پرداخت كرده‌ام و این اقدام زنجیره?وار چندین بار تكرار شده؛ بنابراین دیسكانت این وسط نقشی نداشته است. این اقدامی هم كه اخیرا به عنوان اختلاس رخ داده است قانونی است. یك كلام. یعنی اگر بحث اختلاس اخیر قانونی بررسی شود هیچ تخلفی صورت نگرفته است. این فرد حقه‌زده، زرنگی كرده و از اشكالات سیستم بانكی سوءاستفاده كرده است. اما اگر قانونی پیش بروید ایشان هنوز بدهكاری ندارد. بله... ۳ هزار میلیارد هم نیست و رقمی كمتر از حتی ۱۷۰۰ میلیارد تومان است، اما به هر حال رقم درشتی است كه این فرد توانسته از روش‌های مختلف از جمله گشایش LC به دست آورد.

بیشتر توضیح می‌دهید كه چرا به لحاظ قانونی تخلفی صورت نگرفته است؟

نكته اصلی اینجاست كه رخ دادن چنین اشتباهاتی نشان می‌دهد كه انگیزه برای اختلاس وجود داشته؛ درست مثل همین حالا كه ما در حال صحبت هستیم و عده‌یی مشغول این كار هستند. اشكال سیستم بوده كه یك فردی توانسته رقم به این درشتی را از سیستم بانكی جابه‌جا كند. حالا در این بین یك مشت آدم بی‌سوادی كه می‌خواهند از این موضوع برای خود شهرت جذب كنند تا در دوره بعدی نماینده مجلس شوند! ریختند و مساله را شلوغ كردند. شما هم اگر بنده و نظارت مرا قبول دارید وقتی حرفی می‌گویم قبول كنید و سوال را تكرار نكنید.

هدف ما روشن شدن افكار عمومی است و با توجه به اینكه شما یكی از اقتصاددانان معروف كشور هستید و هم در شورای رقابت دستی بر آتش دارید، این سوالات را می‌پرسیم.

من عصبانیتم برای گرفته شدن وقت است اگر به جای حرف خودتان حرف مرا منعكس كنید هم خودتان راحتید هم ما!

در این مورد چه می‌گویید؛ اخیرا نمایندگان مجلس پیشنهاد داده‌اند كه برای جلوگیری از فساد بیشتر نظام بانكی و پولی كشور مستقیم كربانكینگ در كشور پیاده‌سازی شود. به نظر شما برای رفع مشكلات سیستم بانكی چه باید كرد؟

چی چی بانكینگ... . ؟! من خواهش می‌كنم این واژه‌ها را تكرار نكنید! هر كسی چنین چیزی گفته بی‌خود گفته است. بنده باید بگویم تا زمانی كه ما تفاوت قیمت اعتبارات بین نظام بانكی و بازار آزاد را داریم این اختلاس‌های كوچك و بزرگ وجود خواهد داشت.

كارشناسان می‌گویند كه با استفاده از سیستم كربانكینگ می‌شود حتی ذی نفعان استفاده از تسهیلات بانك‌ها را شفاف سازی كرد.

ما هم همین را می‌خواهیم اما امكان دستیابی به این اطلاعات خود بانك‌ها هستند و ما هم دنبال آن هستیم كه به اطلاعات دست یابیم.

چه سیستمی باید پیاده كنیم كه چنین اطلاعاتی اعلام شود؟

هیچ سیستمی! چرا باید من در خانه‌ام را باز بگذارم و پر از جواهر كنم و بعد به این فكر باشم كه من چگونه جلوی دزدی را بگیرم. معلوم است در خانه را قفل كن و جواهرات را در بانك بگذار!چرا باید انگیزه اختلاس و دزدی را فراهم كنیم بعد به فكر ایجاد سیستمی برای جلوگیری از آن باشم. چنین سیستمی وجود ندارد چون اگر بود سایر كشورها هم به دنبال آن می‌رفتند. در دنیا به این نتیجه رسیدند كه تنها راه جلوگیری از اختلاس این است كه قیمت اعتبارات در بانك و بازار یكسان باشد. چرا باید قبول كنیم در خانه باز باشد؟! و پر از طلا هم باشد! بعد یك پاسبان هم بگذاریم برای مراقبت از اولی و دومی و بقیه ماجرا... .


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 6 مهر 1390
آقا ما چیزی نفهمیدیم می ترسم باز قضیه چند سال پیش خروج شمش طلا تکرار شود که یک شبع ورق برگشت وتبدیل به آهن شد!

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.039 seconds.